• Imprimeix

La Meva Salut es perfila com un dels elements clau de transformació digital del sistema sanitari públic a Catalunya

19/12/2017 13:12

La Fundació TicSalut ha donat a conèixer l’enquesta TIC i Salut Social 2017 que permet conèixer el nivell de desenvolupament de les TIC a la xarxa de centres sanitaris i sociosanitaris públics catalans. Enguany l’enquesta ha incorporat, per primera vegada, l’àmbit social i s’ha demostrat la necessitat de seguir potenciant la connexió i l’intercanvi de dades entre els centres sanitaris i els centres dels serveis socials, que ja comencen a ser realitat. En aquest sentit és fonamental la digitalització de processos per aconseguir una atenció més centrada en la persona.

Aquest any s’ha iniciat la col·laboració i compartició de dades entre un centre pilot d’atenció primària i els Serveis Socials bàsics de l’Ajuntament de Barcelona. El 50% de les Entitats Proveïdores han comentat que accedeixen a informació d’HC3 mitjançant el visor professional i a més incorporen dades d’HC3 a les seves estacions de treballs clíniques. Per altra banda, un 44% ho fa tan sols mitjançant el visor d’HC3.

D’altra banda la connexió i publicació a HC3 està consolidada amb l’increment de la connexió de nous centres de les línies de diàlisi (19 centres) i rehabilitació (46 centres). A més s’ha incrementat la publicació de dades estructurades facilitant així una millora en la generació d’alertes en les estacions de treball clínic.

L’enquesta també mostra que La Meva Salut es consolida com una eina de referència en salut per al ciutadà i continua incrementant els seus accessos un 50% de mitjana  mensual respecte 2016. Per part de les Entitats Proveïdores, el 82%, coincideix en què LMS hauria de disposar, a més dels ja existents, d’altres serveis i/o informació al ciutadà com són serveis per fer suggeriments i/o reclamacions, recomanacions personalitzades i d’autocontrol de salut i prevenció, serveis de notificació/avís de resultats clínics perquè el ciutadà accedeixi a LMS, i prescripció d’APPS pròpies o de tercers.

Segons els resultats de l’enquesta del 2017, l’ús de les eines de mobilitat dins de les entitats proveïdores, continuen la tendència evolutiva dels darrers anys i se situen entorn de 75% en l’àmbit de l’atenció primària, sociosanitària i hospitalària

Pel que fa a la pràctica de la telemedicina manté la tendència dels darreres anys. L’ús del telediagnòstic i la teleconsulta se situa entorn de 70% i la telemonitorització continua en el llindar del 20%. (mantenen nivells 2016)

Al món existeixen 325.000 APPS de salut, benestar i hàbits de vida saludable. A més, actualment al voltant de 84.000 desenvolupadors  estan produint apps pel mercat de la salut i benestar. L’ús de la intel·ligència artificial aplicada a les apps en salut esdevindrà una de les tecnologies més disruptives en el mercat de la salut en els pròxims anys.

Segons l’enquesta d’enguany les Entitats Proveïdores mantenen que l’ús de les APPS que ofereixen serveis als ciutadans són: la geolocalització, les visites i el temps d’espera.

 

La integració i l’intercanvi de dades entre l’àmbit social i l’àmbit sanitari és fonamental per aconseguir una atenció més centrada en la persona. Aquestes són els elements més destacats del Mapa de Tendències 2017, estudi amb què Salut analitza el desenvolupament i ús de les TIC en l’àmbit sanitari a Catalunya.